Ciągłe zmęczenie i senność u mężczyzn – przyczyny i sposoby leczenia

ciągłe zmęczenie

Czujesz ciągłe zmęczenie, mimo że śpisz po kilka lub kilkanaście godzin dziennie, a wstając rano, stwierdzasz, że jesteś wyczerpany i w ciągu dnia na nic nie masz ochoty?

Taki scenariusz jest codziennością wielu mężczyzn, bez względu na to, jaki zawód wykonują i czym dokładnie się zajmują. Jeśli jesteś jednym z nich, poznaj przyczyny przewlekłego zmęczenia i metody jak sobie z nim radzić! Często bagatelizuje się problem, uważając, że nadmierna senność jest wynikiem przepracowania, bądź złym trybem życia i złymi nawykami żywieniowymi.

Okazuje się jednak, że powód może być bardziej złożony i bardziej poważny niż myśleliśmy. Ciągłe zmęczenie i senność u mężczyzn jest powszechnym problemem, z którym należy walczyć. Jest to groźna anomalia organizmu, która może mieć katastrofalne skutki dla zdrowia, powodując liczne choroby.

Ciągłe zasypianie w rozmaitych miejscach, niezliczona ilość nieprzespanych godzin i nocy, co przekłada się na efektywność pracy, nie tylko nie ułatwia życia i funkcjonowania w ciągu dnia, ale często prowadzi do tego, że organizm jest na skraju wyczerpania. Warto więc nie ignorować problemów ze snem i udać się do lekarza, który na podstawie objawów zdiagnozuje, co jest przyczyną nadmiernej senności i wdroży odpowiednie leczenie. Nim jednak udamy się do specjalisty, sami możemy ocenić, co najprawdopodobniej powoduje zaburzenia snu.

Poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych z możliwych powodów zaburzenia snu.

Bezdech senny

Czym dokładnie jest bezdech senny? Jest to choroba, w której efekcie dochodzi do zatrzymania się przepływu powietrza przez drogi oddechowe na odcinku gardła. Przypadłość ta zaburza fazy snu w nocy, powodując liczne uszczerbki na zdrowiu, gdyż powietrze nie może przepływać prawidłowo i zaopatrywać organizm w odpowiednią dawkę tlenu obniżając tym samym saturację.

Czy jest groźny? Owszem i to w szczególności dla mężczyzn, którzy mają „o te kilka kilogramów za dużo”.  Łatwo jest jednak rozpoznać tę przypadłość na podstawie jednego z głównych objawów – chrapania.

Jeśli chrapiesz, za dnia masz niemijające bóle głowy, problem z koncentracją, zaburzenia rytmu serca (które przyspiesza i zwalnia na przemian) i nie możesz pozbyć się uczucia ciągłego zmęczenia, mogłeś paść ofiarą bezdechu sennego. Jest to niebezpieczna przypadłość, którą koniecznie powinieneś leczyć! Jednak nie jest to jedyna opcja Twoich problemów ze snem.

Niedoczynność tarczycy

Ciągłe zmęczenie i senność w ciągu dnia, może być także efektem niedoczynności tarczycy. Hormony tarczycy są odpowiedzialne w organizmie ludzkim za metabolizm i wydajność. Jeśli występuje niedoczynność tarczycy, metabolizm może zwolnić nawet o 40%, co skutkuje „irracjonalnym” tyciem, nawet po zjedzeniu przysłowiowego okruszka chleba. Jakie są tego następstwa?

Oto niektóre objawy:

  • Tycie.
  • Ciągłe poczucie zimna.
  • Osłabienie organizmu.
  • Poczucie senności.
  • Ciągłe zmęczenie i senność.
  • Zaburzenia snu.
  • Bóle głowy.

Prócz tego u mężczyzn z wadliwie działającą tarczycą, zauważa się szczególnie negatywny wpływ na gospodarkę wapniowo – fosforanową i układ nerwowy. By potwierdzić lub wykluczyć niedoczynność, lub nadczynność tarczycy niezbędne jest przebadanie się.

Wystarczy badanie krwi i oznaczenie pomiaru stężenia hormonu TSH, FT3 i FT4 we krwi, by móc określić, czy właśnie to jest powodem naszych problemów.

Zespół przewlekłego zmęczenia

Inną chorobą niebezpieczną dla zdrowia jest zespół przewlekłego zmęczenia lub przez innych określana jako zespół chronicznego zmęczenia (CFS). Jak sama nazwa wskazuje główny objaw to brak energii i nieustające, ciągłe uczucie zmęczenia. By móc jednak podejrzewać, że to CFS powoduje u Ciebie chroniczne zmęczenie, objawy muszą utrzymywać się przez minimum pół roku.

Lekarze nie do końca znają przyczyny występowania tego schorzenia, ale często towarzyszą mu inne dolegliwości takie jak:

  • Bóle mięśni,
  • Bóle głowy,
  • Nieefektywny sen, po którym dalej nie mamy energii,
  • Ból gardła,
  • Problemy z zasypianiem,
  • Ciągłe poczucie zmęczenia utożsamiane ze skrajnym wyczerpaniem.

Zaburzenia snu nie są niczym błahym, gdyż są pierwszym krokiem do halucynacji, chorób psychicznych, a nawet śmierci (!)

Brak tzw. restartu naszego organizmu wpływa na pracę serca i innych narządów. Ale przyczyną tych dolegliwości mogą być jeszcze inne schorzenia.

Anemia

Brzmi banalnie i raczej kojarzy się z chorobą wielkich dam ubiegłych wieków, ale okazuje się, że bardzo często dotyka też Panów. Czym dokładnie jest anemia? Występuje w momencie, gdy liczba czerwonych krwinek spada poniżej przewidzianej normy, a dodatkowo ilość natlenienia krwi jest zbyt mała. Najczęściej jest to choroba nabyta wynikająca ze złej diety, ubogiej w żelazo, ale wszystko zależy także od typu anemii, na jaką cierpimy, gdyż niektóre jej rodzaje są dziedziczne.

Mężczyźni, którym prócz objawów nadmiernej senności i kłopotów z zasypianiem, towarzyszą także utrata apetytu, duszność czy kołatanie serca i bladość skóry, powinni udać się do lekarza w celu wykonania badań na niedokrwistość. 

Depresja

Choroby psychiczne i emocjonalne mają ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie, funkcjonowanie w pracy i życie społeczne. Główną oznaką, że cierpimy m in na depresję, nie jest sama niechęć do życia i poczucie pustki, jak często stereotypowo się sądzi, a chroniczne zmęczenie, nadmierna senność w ciągu dnia oraz wszelkie zaburzenia i anomalie snu.

To właśnie te symptomy są  oznaką choroby, która towarzyszy co 5 Polakowi. Zbyt szybkie tempo życia, pracy, pogoń za wysoko postawionym celem, awansem prowadzi do wyczerpania na każdej płaszczyźnie, powodując cichą frustrację, która momentalnie odbija się na naszym organizmie, objawiając całodobowym zmęczeniem. Psychoterapia, a także leki pomogą w zwalczeniu dolegliwości, ale czas gra tu kluczową rolę w procesie zdrowienia. W zależności od typu depresji jej leczenie może być długotrwałe, ale najważniejsze jest nie tempo, a skuteczność terapii.

depresja

Zakwaszenie organizmu – acydoza

Ciągłe zmęczenie towarzyszy także przy chorobie zwanej acydozą. Co oznacza ten tajemniczo brzmiący termin? Nazywana także kwasicą, jest efektem zakwaszenia (czyli zanieczyszczenia) organizmu w wyniku przebytych infekcji, niekiedy diety i problemów immunologicznych.

Najgorszym efektem choroby, jest utrata wapnia, które jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Prócz bolących stawów, łamliwości kości i paznokci, możemy zaobserwować przewlekłe zmęczenie, senność i brak motywacji do  aktywności fizycznej.

Jest to, choroba bardzo wyniszczająca, dlatego im szybciej skontaktujesz się ze specjalistą, tym lepiej.

Nietolerancja i alergia pokarmowa

Gdy borykamy się ze zmęczeniem, należy się zastanowić, czy nie mamy innych dolegliwości pasujących do nietolerancji i alergii pokarmowych. Wcale nie musisz kichać, czy szukać wysypki na ciele, by upewnić się, że cierpisz na powyższy problem. W organizmie wytwarza się stan zapalny, który może objawiać się w przeróżny sposób.

Bóle brzucha, wymioty, biegunki, wzdęcia to jedne z gorszych uciążliwości, jakie za sobą niesie. Często jednak jedynym objawem nietolerancji pokarmowej może być zmęczenie i ból głowy.

Wszystko zależy od stopnia nietolerancji na daną substancję zawartą w pokarmie oraz jej toksyczność. Jest niezwykle trudna do zdiagnozowania, ale odpowiednie testy i badania krwi pomagają w wyznaczeniu odpowiedniego kierunku leczenia.

„Uciekający” testosteron

Nie, problem ten nie dotyka tylko mężczyzn po 40 roku życia. Okazuje się, że zbyt niski poziom testosteronu dotyka w dużej mierze młodych mężczyzn, którzy nie mają o tym pojęcia, a postępująca degradacja i osłabiona produkcja hormonu znajduje swój punkt kulminacyjny w wieku średnim. Dieta, uwarunkowania genetyczne, stres i otyłość ma wpływ na poziom testosteronu w męskim organizmie.

Jego zbyt mała ilość prowadzi do ospałości, które goni przewlekłe zmęczenie i brak koncentracji. Na szczęście jego niedobór i poziom można wyrównać farmakologicznie za pomocą leków i zastrzyków, które zleci lekarz.

Brak witamin, zła dieta

Okazuje się, że witaminy z grupy B, C i D mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Brak ich odpowiednich ilości w organizmie może prowadzić do katastrofy. Otępienie, ślepota, zaburzenie pracy mózgu, problemy z krążeniem krwi, łamliwość kości to najgorsze”poziomy” rozpadu organizmu, który jest niedowitaminizowany. Nasze ciało jednak w pierwszej kolejności alarmuje brak rezerw witamin przez osłabienie, zmęczenie, senność i kłopoty z zasypianiem i pogorszenie się wzroku.

Magnez, a także żelazo jest kolejnym orężem naszej odporności i funkcjonowania organizmu. Nie pozwól więc na niedobór witamin, które są tak istotne.

Twoja dieta powinna być bogata w w/w grupy witamin, a w okresie zimowym, gdzie bardzo ciężko uzupełnić zapasy witaminy D, którą organizm wytwarza przy udziale promieni słonecznych w warstwach skórnych, wspomagaj się specjalnymi suplementami diety. Na rynku znajdziesz ich szeroką gamę w kompleksowych zestawach.

Jeśli brak witamin jest przyczyną Twoich problemów, już po kilku dniach kuracji uzupełniającej poczujesz przypływ energii i sił witalnych! 

Zrób test!

Jeśli nie jesteś pewny czy Twoje objawy pasują do bezdechu sennego, możesz łatwo to sprawdzić za pomocą krótkiego testu online. Na czym on polega test na bezdech senny?

Skala senności Epworth (Epworth Sleepiness Scale) to skala, na podstawie której ocenia się zaburzenia snu. Na czym dokładnie polega? Pacjent poprzez samoanalizy, określa w badaniu od 0 do 3 prawdopodobieństwa zaśnięcia w ośmiu różnych sytuacjach z życia codziennego. Znając, już wynik testu i objawy bezdechów nocnych przeanalizujmy, jakie niosą za sobą ryzyko i powikłania.

Gdzie się zgłosić po pomoc?

Ponieważ wiele z w/w chorób i przypadłości ma podobne objawy, a szczególnie łączącym jest nadmierne zmęczenie i senność, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem.

Pierwszą osobą, do której powinieneś się udać, jest lekarz pierwszego kontaktu, czyli lekarz rodzinny. To on skieruje Cię do odpowiedniego specjalisty lub specjalistycznej poradni, w której wykonane zostaną wszelkie potrzebne badania.

Niewykluczone, że Twoje problemy mogą mieć podłoże emocjonalne i psychiczne, dlatego dobrym pomysłem może okazać się wizyta u psychiatry.

Profilaktyka

Być może nigdy w pełni nie pozbędziesz się swojego problemu ze snem.  Najczęściej udaje się zastosować odpowiednie leczenie, które  wyeliminuje choroby powodujące ciągłe zmęczenie i senność, ale niektóre z nich można jedynie zaleczyć lub złagodzić ich intensywność. Dlatego w celu normalnego i prawidłowego funkcjonowania, prócz stosowania się do zaleceń lekarza, możesz podjąć kilka kroków ułatwiających Ci walkę z uczuciem  senności. Oto one:

– Regularność i higiena snu

Staraj się zachować odpowiednią higienę snu, czyli kładź się i wstawaj o tych samych porach. Gdy wybudzisz się w ciągu nocy, nie wstawaj, by usiąść do komputera, obejrzeć coś w telewizji czy nadrobić zaległe raporty do pracy. Poleż, wycisz się, aby twój organizm mógł się przyzwyczaić do odpoczynku. Niekiedy nie jest to łatwe, ale badania udowadniają skuteczność tej metody.

– Dieta

Jedz regularnie, nie unikaj warzyw i pij bardzo dużo wody. Mężczyźni mają większe zapotrzebowanie na niektóre składniki, dlatego jeśli Twoja dieta jest uboga w węglowodany, uzupełnij je za pomocą suplementów.

Uwaga! Każda dieta powinna być skonsultowana z lekarzem, a także przyjmowane suplementy diety w postaci witamin i minerałów. W przeciwnym razie objawy choroby mogą się nasilać, a zalecone leczenie okazać nieskuteczne!

– Ruch, ruch i jeszcze raz ruch

Nie bez przyczyny mówi się, że ruch to zdrowie. Owszem, po bieganiu czy innym treningu, możesz czuć się wyczerpany i osłabiony, ale to właśnie aktywnością fizyczną często walczy się ze zmęczeniem. Oczywiście nie przeciążaj się, ale zadbaj o odpowiednią ilość i dawkę ruchu, która pobudzi Twój metabolizm i układ krążenia. Nawet jeśli nie jesteś do tego przekonany, warto spróbować.

Zwykle pozytywne efekty są widoczne już po kilku tygodniach, a na dodatek ruch pomaga w walce ze złym samopoczuciem i depresją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *